Hot hundwok!

När jag var i Vietnam för 3 år sen så träffa jag den här gamle skojaren: Phoum, en jäkel på Vietnamesiskstridskonst och napalm. Vi fann varandra direkt.

En kväll när vi satt vi lägerelden och bytte erfarenheter, snodde han ihop denna delikata maträtten på en handvändning.

I ett samhälle och med en kultur som vår så kan det vara svårt att få tag på en del ingredienser, men på bulltoftakött brukar man hitta de.

Hot hund wok

Ingredienser:

4 portioner  (Vietnamesiska och Charlie portioner)

500 g hundinnanlår, (går bra med vanlig hundbiff)
2 msk rapsolja
2 tsk jakfett
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 påse djupfrysta wokgrönsaker, ca 600 g
1/2 dl sweet chilisås
1/2 näve salta jordnötter

Gör så här!

Skär hundlåret i smala strimlor. Hetta upp hälften av olja och jakfett i en wok tills smöret är brunt. Woka hunden i omgångar ca 2 minuter under omrörning. Krydda med salt och peppar och ta upp köttet på ett fat så länge. Woka grönsakerna i resten av oljan och jakfettet under omrörning, 3-5 minuter. Blanda ner köttet i woken och ringla över sweet chilisås. Strö jordnötterna över den heta woken och servera med nudlar eller ris.

image29

Phoum visar sitt bästa strypgrepp på mig....

Kommentarer
Postat av: Victoronia

Lät ju smarrigt. Vet dock inte om det finns hundkött nere i scharken...men jag ska definitivt fråga.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback